Er zijn bijna nooit exacte oorzaken van eczeem aan te wijzen. Dat maakt het hebben van eczeem ook zo vreselijk lastig. In de meeste gevallen is het eczeem een gevolg van ofwel genetische aanleg of (eventueel in combinatie met) jarenlange verkeerde voeding, of het langdurig dragen van irriterende kleding of schoeisel waardoor een ontstekingsreactie van de huid optreedt. Er kan dus vaak niet een eenduidige oorzaak aangewezen worden. Het is wel mogelijk om zoveel mogelijk rekening te houden met bekende triggers die, in combinatie met elkaar, tot eczeemvorming of versterking van de symptomen van eczeem kunnen leiden. We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

1.Vermijd geraffineerde producten

Geraffineerd houdt in dat de producten veelvuldig fabrieksmatig bewerkt zijn. Wanneer je teveel geraffineerde producten binnenkrijgt, zoals wit brood, (witte) geraffineerde suikers of bijvoorbeeld witte rijst, krijg je te weinig voedingsstoffen binnen. Daarnaast zijn de stoffen die ervoor zorgen dat producten worden verteerd, uit de producten gehaald, waardoor geraffineerde producten een stuk moeilijker door het lichaam te verwerken zijn. Om ons lichaam goed te kunnen laten functioneren hebben we bepaalde vitaminen en mineralen nodig. Je kunt beter kiezen voor producten als speltbrood, zilvervliesrijst en natuurlijke suikers, zoals honing of kokosbloesemsuiker.

2.Vervang verzadigde vetzuren door onverzadigde vetzuren

Een dieet met verzadigde vetzuren kan ook eczeem veroorzaken. Daarentegen helpen onverzadigde vetzuren (de gezonde verzuren) het lichaam juist in de strijd tegen eczeem.

“Eczeem komt veelal voort uit een ontstekingsreactie. Hierbij kan extra inname van het juiste omega-6-vetzuur GLA de ontstekingsreactie remmen. De juiste vetzuren zoals visolie, linolzuur en GLA vormen een goede basis voor de aanmaak van de juiste prostaglandines. Dit zijn hormoonachtige substanties die diverse processen in het lichaam reguleren, waaronder immuniteits- en ontstekingsprocessen. Ook bij eczeem en ontstekingsreacties van de slijmvliezen spelen prostaglandines een rol.

De synthese van GLA en andere waardevolle onverzadigde vetzuren wordt geblokkeerd door verzadigde, gehydrogeneerde vetten en transvetzuren. De omzetting van linolzuur in GLA wordt niet alleen geremd bij eczeem, maar ook bij virale infecties, alcoholgebruik, stress, straling, ouderdom, diabetes, premenstrueel syndroom, astma en multiple sclerose.

Omzettingsproblemen zijn er ook door tekorten aan bepaalde vitaminen en mineralen zoals vitamine A, C, E, B2, B3, B5, B6, B12, biotine, magnesium, zink en zwavel. Onvoldoende inname of meer verbruik van deze nutriënten hebben een negatieve invloed op het metabolisme van omega-vetzuren, doordat ze dit proces remmen”. (citaat van natuur diëtisten)

Het is dus belangrijk om niet alleen gezond te eten, met weinig geraffineerde producten, en alle vitaminen en mineralen binnen te krijgen, maar ook van belang voldoende onverzadigde vetzuren, binnen te krijgen, zoals notenpasta en/of losse noten en zaden, vette vis, lijnzaadolie, chiazaad of bijvoorbeeld eieren. Alle soorten boter, snoepjes, frituurproducten en goedkope olie bevorderen werken juist negatief op de eczeem. Een belangrijke opmerking hierbij: soms pakken we snel naar de vaseline pot bij een zeer droge huid, maar vaseline is een bijproduct van de olie-industrie en is gebaseerd op parafine dat de huid afsluit en er uiteindelijk voor zorgt dat de huid alleen maar meer uitdroogt. Daarnaast wordt in vaseline gebruik gemaakt van parabenen, een mix van chemische stoffen die als kunstmatige conservering worden gebruikt, welke een slecht effect hebben op de (gevoelige) huid.

3.Elimineer transvetten

Transvetten zitten in heel veel producten, zoals koek, snacks en frituurproducten. Eigenlijk hebben we transvetten helemaal niet nodig en zorgen ze alleen maar voor een hoop ellende. Transvetten hebben een grote belasting op de lever. Hierdoor kan de lever veel giftige stoffen niet meer verwerken waardoor er veel giftige stoffen in het lichaam achterblijven, wat op zijn beurt weer zorgt dat er verschillende aandoeningen kunnen ontstaan, zoals eczeem.

4.Zorg voor voldoende zwavel

Je lichaam heeft zwavel nodig. Wanneer je niet genoeg zwavel binnenkrijgt, kunnen er allerlei ziektes ontstaan, met name huidziektes zoals eczeem, of abcessen. Zorg ervoor dat je voldoende zwavel binnenkrijgt om jouw eczeem te beperken. Zwavel kun je onder andere vinden in melk, eidooiers, citroen, sinaasappels, druiven, spinazie en venkel.

5.No Stress

Op het moment dat je lichaam veel stress te verwerken heeft, heeft dat invloed op de aanmaak van het hormoon cortisol. Tijdelijke stress en de aanmaak van cortisol die daarbij hoort is als ware ons verdedigingsmechanisme. Maar langdurige stress zorgt voor te veel aanmaak van cortisol. Cortisol zorgt er namelijk voor dat ons immuunsysteem tijdelijk ‘on hold’ wordt gezet. Heb je te veel cortisol in je lichaam, dat is jouw immuunsysteem niet optimaal en krijgen bijvoorbeeld ontstekingen meer kans. Gezien eczeem een ontstekingsreactie is van de huid, zal jouw eczeem tijdens langdurige stressperiodes opspelen en verergeren.

Sowieso is stress vermijden beter voor de gezondheid 😉 dus zorg voor voldoende rust en ontspanning. Elimineer eczeem triggers and show your skin!