Voedselallergieën en de (eczeem-gevoelige) huid

Wist je dat het deze week Food Allergy Awareness Week is? Geschat wordt dat er in Nederland bijna een half miljoen mensen zijn die last hebben van een voedselallergie - en hoogstwaarschijnlijk zijn er nog meer mensen die niet eens weten dat ze een allergie hebben! Daarom besteden we deze week extra aandacht aan voedselallergieën en de symptomen die ze veroorzaken, om mensen hopelijk aan te sporen om hun voedingspatroon eens goed onder de loep te nemen. Dit kan namelijk enorme gevolgen hebben voor de algehele gezondheid, maar bijvoorbeeld ook op de huid.

De directe symptomen van voedselallergieën variëren van vrij onschuldig, tot erg vervelend, tot levensbedreigend. Ze zijn meestal redelijk makkelijk te herkennen omdat ze vaak binnen een paar minuten of zelfs seconden na consumptie beginnen. Voorbeelden van deze symptomen zijn:

  • Een jeukende of tintelende mond
  • Huiduitslag, bultjes en/of een jeukende huid
  • Een gezwollen gevoel in de mond, keel, het gezicht of andere gebieden
  • Moeite met slikken
  • Kortademigheid of een piepende ademhaling
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid en overgeven
  • Buikpijn en diarree
  • Symptomen vergelijkbaar met die van hooikoorts zoals niezen of jeukende, tranende ogen

Merk je dat deze symptomen regelmatig optreden na het nuttigen van een maaltijd of snack? Dan is het wellicht verstanding om contact op te nemen met een dokter of voedingsdeskundige, om te kijken of je middels een test kan ontdekken welke etenswaren een reactie veroorzaken.

Wellicht vraag je je nu af wat voedselallergieën te maken hebben met huidaandoeningen zoals eczeem. Hoewel eczeem geen directe allergische reactie is op een bepaalde soort eten, kan het consumeren van bepaalde producten je eczeem wel 'triggeren' en doen opspelen. Eczeem is een erg gecompliceerde aandoening en helaas gaat het eczeem meestal niet totaal weg door het vermijden van voedseltriggers, maar het kan wel ontzettend goed helpen om het zo goed mogelijk onder controle te houden. Het lastige is dat trigger foods dus niet hetzelfde zijn als voedselallergieën en mogelijk dus ook niet op traditionele allergietesten naar voren komen. Maar hoe kom je er dan achter welk eten je beter kan vermijden?

Een eliminatiedieet kan uitkomst bieden. Tijdens een eliminatiedieet vermijd je in de eerste periode alle voedselgroepen waar je denkt op te reageren. Als deze etenswaren inderdaad ongewenste symptomen veroorzaken, dan zouden die binnen een paar weken (minstens 2-3) af moeten nemen. Vervolgens herintroduceer je de producten, langzaam aan, één voor één, om te kijken of de negatieve effecten terug komen. Zorg dat je minstens een paar dagen tijd tussen het geïntroduceerde voedsel laat en houd een dagboekje bij waarin je de veranderingen in je huid, lichaam maar bijvoorbeeld ook energie levels of humeur opschrijft. En nog belangrijker, overleg altijd eerst met een arts of voedingsdeskundige voor je drastische veranderingen aanbrengt in je voedingspatroon, om te zorgen dat je het dieet niet alleen op een effectieve maar ook verantwoorde manier uitvoert.

Als je tijdens een eliminatiedieet ontdekt dat je inderdaad reageert op bepaalde voedselgroepen, probeer ze dan voor een langere periode geheel te vermijden. Dit heeft waarschijnlijk niet alleen gevolgen voor je huid, maar nog belangrijker voor je gezondheid in het algemeen.

We hebben het gehad over het vermijden van voedselgroepen, maar later deze maand besteden we ook aandacht aan de voedingswaren die je juist wél moet consumeren om je huid ook van binnenuit optimaal te voeden. Daarnaast is het natuurlijk altijd een goed idee om je huid extra te verzorgen met de vitaminen en mineralen en onze DermaSpray (voor volwassenen) of Daily Nourishing Spray (voor baby's en kinderen). Deze producten zijn niet alleen verkoelend, maar maken de huid op termijn ook sterker en daardoor weerbaarder tegen irritatie veroorzaakt door allergieën, intoleranties of trigger foods.

Laat een reactie achter

Alle reacties worden gecontroleerd voordat ze worden gepubliceerd